A Titanic kreatív süllyedése

Az elmúlt héten a Szegedi Szabadtéri Játékokon jártunk, ahol megnéztük, ahogyan megkísérlik a lehetetlent. A titanic produkció alkotói arra vállalkoztak, hogy a Dóm téren fog elsüllyedni egy óriási hajó. Elmondjuk azt is, hogy ezt hogyan sikerült teljesíteni, azonban mi színházi előadás helyett egy piacra lépést vizsgáltunk!  
Olvasóként gondolhatjuk, hogy minden premier egy piacra lépés is egyben, és ez igaz is. Ugyanakkor nemcsak ezt a termékbevezetést láthattuk. Kezdésnek rögzítsük: egy hajót, szárazföldön elsüllyeszteni lehetetlen. Ezzel a kétkedéssel indultunk útnak, és vártuk, hogy majd jól meglepődünk. Ezt pedig meg is kaptuk.

Ha egy márka (jelen esetben a Szegedi Szabadtéri Játékok) a prémium szegmensbe pozícionálja magát, azt napjainkban élmény oldalról tudja leginkább átadni a vásárlóinak. A rendezvény hagyományai, illetve a fellépők névsora évről évre garanciát jelent a minőségi szórakozásnak több műfajban is. Ezzel már utat lehet találni a vásárlók szívéhez. Azonban a helyszínválasztás is csak támogatja az egyedi élményt: az előadások háttereként a szegedi Dóm szolgál. A márka erősíti magát további apróságokkal, úgy mint csomagajánlat (múzeumi belépőként is szolgáló színházjegy), egyedi kiegészítők (ingyen, műanyag gömbben osztogatott esőkabátok), interaktív támogató anyagok az Instagramon és a Facebookon valamint bérelhető párnák, hogy az előadást a műanyagszékek kényelmetlensége se zavarhassa meg. Fontos, hogy szabadon alkothassanak a kreatív szíházi emberek, valamint, hogy rang legyen a közreműködőkhöz tartozni. Nézőként pedig elvárjuk, hogy emlékezetes előadások szülessenek. De mit lehet még ezen felül adni?

Az igazi kreatív marketing

A kérdés jogos, ugyanis egy hibátlanul átgondolt és kivitelezett koncepciót kapunk. Ami annak ellenére, hogy profi, sehol sem steril, és egy percig sem érezzük, hogy csak a pénztárcánk fontos, mi is annak érezzük magunkat. Az előadást megelőző órában azonban egy sokkal kisebb költségvetésből működő marketingkoncepcióra letütnk figyelmesek: a tér egyik szegletében perecet áruló 16-18 év körüli lányra. Azon túl, hogy a perecek látványa is hívogatta a színházlátogatókat, ő maga a legősibb marketingeszközhöz fordult: hangosan hirdette a finomságokat. Hangja erős és erőteljes volt, a tér másik végében is tisztán lehetett hallani. A folyamatos ismétlés során pedig mindenkiben kialakult a vágy, hogy perecet egyen. Hosszú sor is várt előtte, hogy ki-ki megkapja a saját perecét. Ezt a felismerést már csak egy múlhatta felül: a süllyedésé!

titanic musical szegedi szabadtéri játékok kreatív 2019
Beszállás! (A Délmagyarország fotója)

Sokszor halljuk, hogy a dolgok megoldása leginkább pénzkérdés, a kreativitás pedig be kell hódoljon a bankjegyek előtt. Ez az előadás, Somogyi Szilárd rendezése azonban pont erre cáfolt rá. Az első felvonás során, amíg a színpadon zajlik a cselekmény, a színpad előterében egy hajó és egy jéghegy makettje kerül egyre közelebb egymáshoz. A lehetőségek maximális kiaknázása, kreatív, furfangos és kissé szenvtelen megoldás. Egyszóval tökéletes marketinges húzás. Csakúgy, mint a színpadból kiemelkedő hajóorr (elvégre a süllyedés során a hajó orra az ég felé emelkedett), amire próbálnak feljutni a menekülő színészek és statiszták. Mígnem végül az egymásra épített díszletelemek elsüllyednek, a színpadi tengerben hagyva a menekülőket. Ismét egy remek megoldás, ami tehetséggel pótolja, hogy nincs lehetőség elárasztani az egész teret.

Az előadás példája is mutatja, hogy egy profin felépített márka esetében is helye van a kreatív, sokszor olcsóbb megoldásoknak. Ezek nem vonnak le a márkaértékből, sőt a kreativitás akár hosszabb időre is témát szolgáltathat!